HTML

Piros trolibusz

A blogom a trolibuszokról fog szólni. Pontosabban az 1882 és 2011 közötti a trolibuszokról.

Friss topikok

Linkblog

AZ Ikarus 260 T1

2011.03.26. 16:44 Péter75

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez, és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez. Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV, melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel. Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

 

A 600-ast tehát egy IK-260-as szekrénybe építették, mely eredetileg autóbusznak lett szánva - bizonyítja ezt eredeti Volán-sárga fényezése is. Főáramkörű elektromos berendezése nem tért el a ZIU-5-ösökétől, a gyengeáramú és segédüzemi részek viszont változtak (például az Ikarus-okon szokásos levegős ajtóműködtetés vagy a 600 V-os táplálású kormányrásegítő szervó felszerelésével). A későbbi 100-as sorozatú trolibuszok is hasonló módon lettek kialakítva.

Néhány műszaki adata:
hossza: 11000 mm ülőhelyek száma: 22
szélessége: 2500 mm állóhelyek (5 fő/m2): 53
magassága: 3040 mm motortípus: DK-207 G
tengelytáv: 5400 mm teljesítménye: 110 kW

Állományba ténylegesen 1976. II. 5-én vették a trolibuszt. Eredeti szándék szerint ezt a járművet egy szóló sorozat követte volna, a 100-asok mintájára. Hogy ez nem következett be, annak az volt az oka, hogy a Szovjetunió ekkorra már tömegtermelésben tudta szállítani a ZIU-9-es trolibuszokat, melyek másfélszer alacsonyabb árúak voltak a házilagosan gyártott Ikarus-nál (melyhez a villamos berendezést ekkor még csak a Szovjetunióból tudták volna beszerezni). Annak ellenére is, hogy a 600-as néhány tulajdonságában jobb volt a ZIU-nál: előnyösebb volt utastérelrendezése, jobb volt a rugózása, mely biztosabb áramszedőkapcsolatot jelentett a rázósabb utakon. Ezen túl kisebb tengelytávolsága következtében fordulékonyabb volt a ZIU-knál, jobban lehetett manőverezni vele. Emellett vezetőállásából is elmaradt a ZIU-kban szokásos hangzavar, mivel a kontaktorszekrény a padló alatti ládatérbe volt elrejtve. Megoldott volt az alkatrészutánpótlása is (az idők során nem véletlenül a budapesti ZIU-k alkatrészeiket tekintve teljesen "elikaruszosodtak").

Szólj hozzá!

Címkék: fekete feher ikarus260

A bejegyzés trackback címe:

https://pirostrolibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr332773519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása